Image by Noah Silliman

Vaccinatie

Door middel van vaccineren – ook wel inenten genoemd - kunnen konijnen beschermd worden tegen ernstige besmettelijke ziektes. Het doel van de vaccinaties is dat een goed gevaccineerd konijn die in contact komt met de ziekteverwekker waartegen ingeënt is niet ziek wordt en niet komt te overlijden aan de infectie. De ziekteverwekkers waartegen wordt gevaccineerd komen helaas veel voor in de Nederland bij wilde konijnen, die op deze wijze het reservoir vormen voor besmettingen van de konijnen bij mensen thuis.

Voorbereidingen en lichamelijk onderzoek

Bij konijnen die een ziekte doormaken hebben vaccinaties minder effect. Daarom raden wij aan om 1 week voor de vaccinatie ontlasting te laten onderzoeken op bepaalde darminfecties. Indien nodig kunnen deze behandeld worden voorafgaande aan de vaccinatie. Daarnaast wordt elk konijn eerst lichamelijk onderzocht door de dierenarts voordat er besloten wordt of het verantwoord is om inderdaad gelijk te vaccineren of dat het verstandiger is om de vaccinatie juist even uit te stellen totdat het konijn weer gezond is.

Schema basisvaccinaties

Jonge konijnen

Vanaf 7 weken leeftijd: Vaccinatie tegen RHD 1 & 2 + myxomatose

Volwassen konijnen

Jaarlijks: Vaccinatie tegen RHD 1 & 2 + myxomatose

Wij werken met het nieuwe cocktailvaccin, dat in 1x bescherming biedt tegen deze 3 ziekteverwekkers.

Myxomatose

Myxomatose is een virusinfectie die wordt overgebracht door insecten, zoals muggen, vlooien en vliegen. Besmette niet-gevaccineerde konijnen ontwikkelen ernstige huidproblemen en longontsteking en gaan in bijna alle gevallen dood. De ziekte komt vaak voor. De enting tegen myxomatose valt onder de standaard preventieve zorg voor konijnen, ook wanneer de konijnen binnen leven en geen direct contact hebben met andere dieren.

RHD / VHS    (Rabbit Haemorrhagic Disease / Viraal Hamemorrhagisch Syndroom)

De ziekte RHD/VHS wordt overgebracht door virussen, het RHD1 en RHD2 virus. Besmetting kan net als myxomatose optreden via insecten, maar ook door besmet voedsel of contact met andere dieren. De meeste besmette niet-gevaccineerde konijnen sterven binnen een dag zonder duidelijke voorafgaande ziekteverschijnselen. Soms treden voor het overlijden eerst diarree, bloedneuzen en benauwdheid op. De ziekte komt vaak voor. De enting tegen RHD/VHS valt onder de standaard preventieve zorg voor konijnen, ook wanneer de konijnen binnen leven en geen direct contact hebben met andere dieren.

​​​